Min IKEA-favorit: Expedit!

Min absoluta IKEA-favorit är utan tvekan hyllan Expedit, i storleken 79*79 cm:

Expedit från IKEA

Det är den perfekta hyllan, enkel men snygg, och med många kombinationsmöjligheter. Den är perfekt om du liksom jag har snedtak, då kan det vara trixigt att få plats med en fullstor bokhylla, och det kan vara svårt att möblera på mer än ett sätt. Men med ett antal av dessa hyllor kan du variera efter behov, t.ex. så här...

Mina Expedit-hyllor

...eller så här:

Mina Expedit-hyllor

Eller kanske tre på höjden om du istället har högt i tak men dåligt med golvyta? Eller varför inte kombinera hyllor i olika färger, kanske svart och vitt i ett härligt schackrutigt mönster? Möjligheterna är näst intill oändliga, och dessutom är dessa små hyllor betydligt lättare att hantera när du ska flytta eller möblera om.
Genom att köpa flera små Expedit istället för en stor kan du dessutom få mer utrymme för pengarna; en Expedit 79*149 cm kostar 599:- medan två mindre bara blir att kosta drygt 400:-, men kommer att se ut nästan exakt som den högre hyllan om du ställer dem ovanpå varandra!

Som vanligt har IKEA också diverse olika lådor och insatser som passar till Expedit-serien, men jag tycker nog det blir allra snyggast om du istället fyller dem med dina favoritböcker! ;-)



I Aftonbladets bilaga "Härligt hemma" nr 10/11 finns ett tips om hur du enkelt gör en egen "kubhylla", vilket jag tänker mig skulle kunna bli en liten, personlig variant av Expedithyllan. Använd ett antal trälådor, t.ex. IKEAs Pränt:

Trälådan Pränt från IKEA

Måla dessa i valfri färg, limma ihop lådorna två och två med kontaktlim och låt torka. Limma sedan ihop modulerna i den formation du önskar, eller montera på vägg.



Kommentarer
Postat av: © sarastille

Hellu, jag driver en blogg med cirka 2000 läsare om dagen, ibland mer, ibland mindre. Just nu funderar jag på att starta "länkbyten" det vill säga att jag länkar någon i utbyte mot att den länkar mig. Låter detta intressant kan du ju alltid kika in på min blogg och läsa det senaste inlägget, är du fortfarande intresserad efter det får du gärna lämna en kommentar! Kram Sara :)

2011-04-13 @ 18:20:28
URL: http://saramagdalena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0